Hälsa med guldkant
- i ett team mot sunda vanor. 


 

Hållbar hälsa är för alla. 

Låt oss skapa en livsstil grundat i träningsglädje och mat som Du tycker om där guldkanten på tillvaron alltid har en given plats. Jag brinner för att hitta DITT personliga sätt att ta Dig dit, med min kunskap, glöd och coaching längs med vägen. Förändrar man smått på lång sikt, så skapar man också hållbarhet som fungerar över tid. 

Är Du redo att skapa den hållbara hälsan och utvecklingen som Du har drömt om, men inte vet hur Du skall ta Dig dit? 
Den sista biten "hur", sköter jag. Resten gör vi tillsammans som ett team. Så låt oss skapa Hälsa med guldkant - tillsammans!

Jenny Andersson, Personlig tränare & kostrådgivare.
Topp 5 Årets PT i Guldhjärtat 2020. 

loading...

Smygstarten 

12 veckor PT-ONLINE
Se till att ligga steget före nyårslöftena och häng med på ca 90 dagar av fantastiskt teamwork med 100% fokus på DIG och DITT välmående! 


Vad ingår?  (Klicka på bilderna till vänster för att läsa mer.)
✔︎ 2x personlig kostplan anpassad efter Dig, din familjerelation, ev. allergier etc. (Värde 1250kr styck)
✔︎ 2x personligt träningsschema anpassad efter Ditt utgångsläge & målsättning. (Värde 1250kr styck)
✔︎ Personlig app med kost, träning, videos, chatt och utvecklingskurva. Kontinuerlig kontakt & uppdatering till mig som coach - jag finns en knapptryckning bort till Dig som klient! 
 

START: 28/11 
Pris: 1500 kr/månad ( Kan delbetalning på 3 månader) 
Friskvårdsbidrag gäller. 
 

OBS: De första som 5 personerna bokar Smygstarten får
20 minuter gratis coachingsamtal före start!

NYHET: SUPERSTARK

Hur många gånger har du drömt om att våga lyfta tungt i gymmet, men in samma andetag tänk "inte skall väl jag"? 
THIS IS IT. Din plats att växa.

➤ PT-grupp om 3-4 personer för kvinnor från 15 år som vill lära sig styrketräning genom trygg, proffsig coaching. 

SUPERSTARK PASSAR DIG SOM: 
➤ Har hoppat över grundkunskaperna och/eller vill ta nästa steg.
➤ Är van vid gruppträning/löpning & vill ta steget mot mer styrka.
➤ Känner rädsla för fria vikter och basövningar.
➤ Önskar träna med andra för ökad träningsglädje.
➤ Har tonårsdöttrar som behöver en trygg start i gymmet.
➤ Hålla Dig skadefri genom rätt teknik.
➤ Önskar ett prisvärt alternativ för maximal utveckling.

När: 10 st pass, 1/vecka. Tid anpassas efter gruppens deltagare.
Pris: 2250kr/pers vid 4 deltagare. Passa på att nyttja friskvårdsbidraget. 


- FÖR DIG SOM VILL BLI DIN EGEN
SUPERWOMAN I GYMMET!

loading...

vi lyfter vikter & vi lyfter varandra.

PT & Coaching

Kunskap, engagemang och positivtet,
tre grundfundament i min coaching.  I coachingen ingår;


✔︎  Personligt träningsschema som programmeras efter hand. Anpassas efter ex. gym, hemmaträning, utomhustränig etc.

✔︎  Personlig kostplan anpassad efter Dig, Din familjerelation, ev. allergier etc. Uppdateras efter hand för inspiration och utveckling. 

✔︎  Personligt konto till en klientapp med direktchatt till mig. 

✔︎  Veckovis uppföljning med smidig möjlighet att följa Din utvecklingskurva.  

✔︎  Träningsschema & kostplan digitalt i appen med video till samtliga övningar. 

✔︎  Fokus på "vanlig" mat för en sund och hållbar livsstil. 
 

Matglädje för
hela familjen! 

2022 > 09

Höstens stora nyhet är nu officiell! Från och med Oktober 2022 hittar Ni mig på MFitness för att kunna ge Er klienter ännu större möjlighet till utveckling! 

Läs hela inlägget »

Att öka kroppens muskelmassa är för de allra flesta väldigt positivt eftersom det båda stärker upp kroppen, gör oss mer hållbara och skadefria i livet och framförallt gör att vi orkar mer i vardagen. Så hur gör man Då på bästa sätt för att skapa dessa muskler och hur stor dos tålamod behöver Du ha?


Hur funkar det?
Kroppens muskler är uppbyggda av en mängd muskelfibrer, där vi genom ett tvärsnitt på muskeln skulle kunna likna det vid ett knippe spagetti med många små muskelfibrer som ligger packade tätt ihop i buntar. När vi genom ökad belastning, som ex. Vid Styrketräning, bryter ned dessa muskler skapas en återuppbyggnad (genom protein från kosten) vilket gör att muskelfibrerna växer och blir större. Väldigt förenklat förklarat är det den process vi vill åt för att ”bygga muskler.”

Våra muskler är uppbyggda av olika typer av muskelfibrer, s.k. Typ 1 eller Typ 2 muskelfibrer vilket i sig har olika funktioner och tränas på olika sätt.
Typ 1: Långsamma muskelfibrer som tränas genom lägre intensitet under längre tid, ex. Högre reps eller längre distansträning.
Typ 2: Snabbare muskelfibrer som tränas genom tyngre vikt och/eller explosiva rörelser. Ex. tyngre styrketräning eller sprint/explosivitetsträning.

För att ge en visuellt liknelse kan vi tänka på hur en 100-meterslöpares muskelmassa ofta ser ut gentemot en maratonlöpare, där sprinters jobbar med explosiv träning under väldigt kort tid (Typ 2 muskelfibrer) gentemot maratonslöparens träning som pågår under betydligt längre tid och distans. (Typ 1 muskelfibrer)


Hur lägger jag upp min träning?
Om målet är s.k. Hypertrofi vilket är ett annat ord för muskeltillväxt så krävs det att musklerna utmanas och bryts ned, för att kunna byggas upp till större muskelfibrer. När det kommer till styrketräning är då ett repsantal, dvs antalet repetitioner, omkring ca 8-12 reps optimalt.
Repsantal under det ger istället större fokus på ökad styrka samt repsantal högre än ca 12-15 ger istället större fokus på uthållighet i musklerna.

Antalet set, dvs hur många gånger Du utför ett angivet repsantal varierar men ett bra riktmärke bör ligga omkring 3-4 set.
Det allra viktigaste är dock inte det exakta repsantalet eller antalet set, utan att Du tar i. Om målet är 8 reps på ett set så skall Du också ta i på en nivå att Du inte kan göra 10 reps. Utmana för att utvecklas, om målet är muskelutveckling.

Rom byggdes inte över en natt.
Nej, och inte heller muskler. Att utveckla muskelmassa tar tid och skall vi prata konkreta siffror brukar en generell uppskattning vara att Du kan bygga ca 0,5 - 1 kg muskelmassa per år. Detta är sedan lite olika från person till person, men det är omkring dessa siffror vi bör räkna med vilket kräver lika stor dos tålamod som ihärdighet för att bygga muskler.

Så oavsett om det är större biceps eller starkare ben som Du önskar utveckla så gäller det att utmana och ta i. Lägg upp en plan, till fördel genom flerledsövningar i fokus (Ex. Knäböj före benspark) och lägg till en stor skopa tålamod! Samt det viktigaste, glöm inte att ha kul längs med vägen - det bygger hållbara vanor av Din träning som i sin tur bygger muskler!


Starka hälsningar
Jenny Andersson, JeaFitness

Läs hela inlägget »

För Dig som har följt mig ett tag känner kanske igen begreppet ”Hälsa med Guldkant”. Det som ringar in mitt sätt att arbeta, men också min vision i vad mina klienter skall få skapa.
För Dig som däremot är relativt ny här hos mig (varmt välkommen!) så skall Du självklart också få lära Dig mer om denna härliga guldkant.

En av de viktigaste faktorerna för att skapa hållbar hälsa handlar om att anpassa allting efter Dig. För hur väl skulle det fungera att kopiera någon annans spelregler, för att sedan inse att ni inte ens spelar samma spel?
Med det sagt gäller det att först kartlägga:

  1. Vem är jag och hur ser mitt liv ut idag? (Ex. Småbarnsliv, student, högpresterande etc?)
  2. Vad har jag för mål med min hälsa?
  3. Vad behöver jag göra för att ta mig mot mina mål? (Samt behålla dessa framåt i livet.)

När Du sedan har klurat ut dessa punkter är nästa steg att se över om punkterna är realistiska till varandra?
Är det exempelvis ett rimligt mål att jobba heltid under småbarnsåren och samtidigt pressa sig till 6 träningspass i veckan? Risken att guldkanten i tillvaron försvinner blir stor när kraven ökar och Du kommer hem till barnen som en mer sliten förälder än vad Du var när du stressigt lämnade på förskolan tidigare samma morgon.

Eller är Ditt mål att gå ned i vikt så snabbt som möjligt men Ditt jobb och intresse bjuder samtidigt på många goda middagar och härliga träffar med nya människor? Vad blir då målet att gå ned i vikt värt, om det innebär förbud, lite energi och ingen njutning av de stunder som verkligen utgör ”Guldkant på tillvaron” i Ditt liv?

Det ena utesluter dock aldrig det andra, det är här den stora skillnaden kommer in.
Istället för att vara den stressade och slitna föräldern som har höga ambitioner i träningen så kan Du istället sikta på 3-4 guldpass i veckan där Du fokuserar med kvalité, endorfiner och egentid. Detta ger utrymme för mer energi och tid över till familjen och guldkanten är tillbaka.

Att istället för att maximera viktnedgången som kommer att försämra Ditt mående psykisk och fysiskt, kan Du istället behålla Din guldkant men se över mängden genom kloka val. Med detta system kommer Du både må bra, utvecklas och behålla resultaten som skapas över tid.

Guldkant är personligt och Du sätter därmed själv Din egen guldkant på tillvaron. Det kan vara allt från att ta en liten bit choklad efter maten en vanlig onsdag, njuta av en stunds egentid för träning eller en lugn promenad eller ta ett glas vin med en vän en fredagskväll. Det handlar aldrig om att "fuska", "slarva" eller ”unna sig”, utan att njuta och se det fina i tillvaron oavsett stort som smått.

Med ett förändrat tanke- och förhållningssätt kan man därefter göra aktiva, medvetna val för Ditt eget välmående kring vad man själv värdesätter, där man på köpet njuter desto mer av stunden. Val som Du mår bra av i lagom mängder, där guldkanten förhöjer livet utan att skapa ett svartvitt tänk.

För att citera två klienter som summerar det så fint.
"Den största lärdomen jag tar med mig nu är hälsa med guldkant, äta och dricka gott - inga problem, men inte alltid! Balansen. Det klingar i mina öron ibland när jag kan känna att jag ”fuskar”, men det gör jag ju inte - det är min guldkant på min tillvaro.”

”Jag har blivit mycket snällare mot mig själv. Det har hänt mycket psykiskt i tankevägar & vad jag värdesätter i livet. Vad som ger mig glädje! Precis som det vi ville skapa, glädje i träningen och kosten. Du har fått mig att inse livet på ett annat sätt mer än att stressa på jobbet, trycka in träningen 5-6 dagar i veckan, väga maten helt maniskt och sen hinna med vänner familj och hemmet.”


Så skapa Ditt sätt till ”Hälsa med guldkant” - då blir livet så mycket härligare!

Starka hälsningar,
Jenny Andersson

Läs hela inlägget »

 Bloggarkiv

Fördjupa Dig och lär Dig mer om specifika ämnen kring allt som rör hälsa. Lämna gärna en kommentar på tankar, frågor eller önskemål till nya bloggartiklar. 

Klicka på bilden för att komma till senaste inlägget!