5 Nybörjartips vid styrketräning

För ca 15 år sedan, i tidiga tonåren, började jag styrketräna. Då fanns inte sociala medier i samma utsträckning utan inspiration och kunskap letades upp via böcker och tidningar, alternativt något bloggarkiv på nätet. Numera finns det snarare tips, råd och blandad kunskap i överflöd vilket snarare gör det svårare att ta in det viktigaste. Därför ger jag Dig idag mina 5 bästa nybörjartips till Dig som vill börja styrketräna.


1. Lägg fokus på basövningarna = Basen i styrketräning.
Knäböj, marklyft och bänkpress, alt. Någon form av axelpress. Basövningar klassas också som s.k. flerledsövningar, vilket innebär att övningen får oss att jobba med flera leder samtidigt. Exempelvis Knäböj där vi både rör oss i knäled, höftled och fotled. Jämför man då knäböj med bicepscurl som inte är en basövning utan en övning som enbart rör armbågsleden, så förstår Du lättare skillnaden. Upptill detta kan Du sedan addera andra, kompletterande övningar till pass.

2. Lägg fokus på din teknik.
 Att träna på rätt sätt genom att förstå grunderna i tekniken kommer inte bara optimera Din      utveckling som Du troligtvis önskar uppnå, det kommer också göra att rätt muskelgrupp för övningen arbetar och skaderisken minskar markant. Så jag kan inte säga det för många gånger; Lär dig rätt från start - precis som när Du lär Dig köra bil så vill vi lära oss med rätt tekniker från start för att bli en trygg och säker förare.

3. Var källkritiskt.
När jag började träna minns jag att jag prenumererade på vissa tidningar där säljande artiklar är en stor del av innehållet. Så var källkritisk när det kommer till snabba lösningar eller tips som kommer från kvällstidningar, människor/företag utan utbildning osv. Tryckta böcker har i högre utsträckning bättre information av det Du behöver lära Dig om. Lyssna inte på rubriker som ”platt mage på 10 dagar” utan lär Dig istället förstå grunderna av vad en stark och stabil core ger.

4. Ta hjälp av någon som kan.
Ett vanligt misstag är att man tittar på andra i gymmet och gör likadant. Lite som att lära sig köra bil genom att ge sig ut i trafiken och köra som alla andra - gör inte det. Det finns inget som säger att de andra tränande inte är lika oerfaren som Du, så ta därför hjälp av exempelvis en utbildad Personlig tränare ett pass eller två (eller någon Du vet med Dig har mycket erfarenhet och kunskap) för att få rätt hjälp från start anpassat efter Dig.
  
5. Lägg en plan & äg Din plats bland vikterna.
Du äger vikterna, inte tvärt om! För att bli tryggare och mer självsäker i gymmet är en grovplan på passet, skapat av Dig själv eller en PT en bra idé. Gå igenom passet före att Du kör igång och väl på plats har Du då bättre koll och blir ännu tryggare i att våga ta din plats, lyfta och verkligen känna träningsglädjen!

Så med ett gäng korta tips längs med vägen så hoppas jag att detta kan peppa Dig lite extra till att våga börja lyfta vikter. Om Du fortsatt inte känner Dig redo så finns jag som Personlig tränare och onlinecoach endast ett mejl bort så hjälper jag Dig mer än gärna till att bli Ditt starkaste och tryggaste jag!
 

Lycka till bland vikterna. Starka hälsningar, 
Jenny Andersson 

Kommentera gärna: