6 tips på hur du skapar hållbara vanor

Att göra någonting nytt vid ett tillfälle är ofta relativt enkelt. Att däremot göra någonting nytt gång på gång så att detta tillslut bildar en vana, är däremot desto svårare.
Att exempelvis utföra 1-2 träningspass under en vecka är för många inte svårt, men att utföra 2 pass i veckan under ett år - hur gör man då?


 

  • Skapa meningsfullhet. Att sätta upp mål med ett tydligt ”varför” skapar per automatik en tydligare mening för oss att utföra vår nya vana. Exempelvis att borsta tänderna, det faller sig helt naturligt för Dig och har ett tydligt varför i att Du vill ha friska, hela tänder. Utan den vetskapen i grunden hade Du troligtvis inte ägnat 2 tillfällen per dag till just detta.
    Samma sak gäller att börja träna, varför vill Du det? Om träningen även kan kopplas samman till att Du minskar dina skador, sover bättre, blir piggare, får en stunds egentid, ökar produktivitet och kreativitet eller gör Dig starkare i vardagen, är det lättare att påminna Dig om hur meningsfullt det är utöver ”bara” träningen i sig.
 
  • Förändra Din identitet.
    Att förändra en vana blir alltid lättare och mer tydlig om Du själv som person kan kopplas samman med den nya vanan. Vad menar jag med det?
    Jo, ta en rökare som exempel. Om personen i fråga har som mål att sluta röka och erbjuds en cigarrett av sin vän så kan hen svara på två sätt;
    ” Nej tack, jag försöker sluta röka”. Ett svar som direkt indikerar på en svagare ståndpunkt till att tacka nej än att koppla samman Ditt beslut med Din identitet enligt nedan;
    ”Nej tack, jag röker inte”.
    Känn in den skillnaden. Samma sak gäller för ex. träning. Ser Du Dig själv som en tränande person är det lättare att få till Dina 2 pass/vecka eftersom ”det är den Du är” gentemot om Du ”försöker börja träna” och varje försök känns som en kraftansträngning i sig.
     
  • Gör det enkelt. Sikta inte på stordåd utan lägg istället fokus på ”små steg under lång tid”. Exempelvis att minska på onödigt socker i kosten, då är en hållbar vana inte att ta bort alla sötsaker i din kost utan istället ersätta fikabrödet på jobbrasten varje dag med något mer näringsrikt och istället hålla sötebrödet till helgen. Häng även då upp det tillbaka på Ditt ”varför” som då kan vara: ”Ett sundare alternativ på fikarasten kommer göra mig mer produktiv på jobbet samt hålla energin jämnare till när jag kommer hem.”
 
  • Gör det synligt. Genom att synliggöra sina vanor även för det vi ser och möts av varje dag ökar vi chanserna att få till en hållbarhet. Om träningsväskan står förberedd i hallen och väntar på Dig är det lättare att Du bestämmer Dig för att utföra passet. Om godisskålen på jobbet ersätts med en fruktskål blir det lättare att välja frukten istället för att aktivt leta upp sötsakerna ur skåpen.
 
  • Koppla samman vanor.
    Chansen att en ny vana blir hållbar ökar om Du dessutom kopplar samman den nya vanan, med en redan befintlig vana. Exempelvis som med tandborstningen så hör den ihop med att Du går upp samt att Du går och lägger Dig. Önskar Du exempelvis att börja röra på Dig mer i vardagen kan då dagens promenad kopplas samman med ”varje gång jag går på lunchrast promenerar jag 15 minuter före det att jag sätter mig för att äta”.
    På sättet som Du lär Dig koppla samman vanorna så blir Din nya vana än mer automatiserad och därmed lättare att utföra.
 
  • Tydliggör.
    Genom att summera dessa 5 ovanstående punkter så är också en vägvinnande faktor att tydliggöra och konkretisera en vana ännu mer för att göra den mer hållbar.
    Vi tar exemplet om en lunchpromenad. Om ”en promenad på lunchen” inte räcker för att Du skall utföra den, så kan Du istället tydliggöra vanan än mer genom att fylla i luckorna:
    Jag skall….. (beteende/vana), klockan…… (tid) på ……(platsen). Detta ger då:
    ”Jag skall promenera klockan 12.00jobbets lunchrast. ”
    På det sätter kan Du då se till att vända på hur du kopplar samman vanorna och lägga lunchen efteråt.
    Jag skall äta lunch kl 12.30jobbet efter lunchpromenaden. ”

Summering:
Att skapa vanor som är hållbara tar tid eftersom det är de små, goda vanorna som utförs under tid som ger bestående utveckling. Skapa meningsfulla vanor med tydligt varför som Du kopplar samman med Din identitet. Vanorna bör vara enkla, synliga och konkreta där sammankoppling med redan befintliga vanor ökar Dina chanser markant till att lyckas!
Lycka till med nya hållbara vanor där Du inte behöver tumma på Din guldkant på tillvaron!

Starka hälsningar från Jenny
JeaFitness

Kommentera gärna: