Vill Du också uppnå "Hälsa med guldkant"? 

För Dig som har följt mig ett tag känner kanske igen begreppet ”Hälsa med Guldkant”. Det som ringar in mitt sätt att arbeta, men också min vision i vad mina klienter skall få skapa.
För Dig som däremot är relativt ny här hos mig (varmt välkommen!) så skall Du självklart också få lära Dig mer om denna härliga guldkant.

En av de viktigaste faktorerna för att skapa hållbar hälsa handlar om att anpassa allting efter Dig. För hur väl skulle det fungera att kopiera någon annans spelregler, för att sedan inse att ni inte ens spelar samma spel?
Med det sagt gäller det att först kartlägga:

  1. Vem är jag och hur ser mitt liv ut idag? (Ex. Småbarnsliv, student, högpresterande etc?)
  2. Vad har jag för mål med min hälsa?
  3. Vad behöver jag göra för att ta mig mot mina mål? (Samt behålla dessa framåt i livet.)

När Du sedan har klurat ut dessa punkter är nästa steg att se över om punkterna är realistiska till varandra?
Är det exempelvis ett rimligt mål att jobba heltid under småbarnsåren och samtidigt pressa sig till 6 träningspass i veckan? Risken att guldkanten i tillvaron försvinner blir stor när kraven ökar och Du kommer hem till barnen som en mer sliten förälder än vad Du var när du stressigt lämnade på förskolan tidigare samma morgon.

Eller är Ditt mål att gå ned i vikt så snabbt som möjligt men Ditt jobb och intresse bjuder samtidigt på många goda middagar och härliga träffar med nya människor? Vad blir då målet att gå ned i vikt värt, om det innebär förbud, lite energi och ingen njutning av de stunder som verkligen utgör ”Guldkant på tillvaron” i Ditt liv?

Det ena utesluter dock aldrig det andra, det är här den stora skillnaden kommer in.
Istället för att vara den stressade och slitna föräldern som har höga ambitioner i träningen så kan Du istället sikta på 3-4 guldpass i veckan där Du fokuserar med kvalité, endorfiner och egentid. Detta ger utrymme för mer energi och tid över till familjen och guldkanten är tillbaka.

Att istället för att maximera viktnedgången som kommer att försämra Ditt mående psykisk och fysiskt, kan Du istället behålla Din guldkant men se över mängden genom kloka val. Med detta system kommer Du både må bra, utvecklas och behålla resultaten som skapas över tid.

Guldkant är personligt och Du sätter därmed själv Din egen guldkant på tillvaron. Det kan vara allt från att ta en liten bit choklad efter maten en vanlig onsdag, njuta av en stunds egentid för träning eller en lugn promenad eller ta ett glas vin med en vän en fredagskväll. Det handlar aldrig om att "fuska", "slarva" eller ”unna sig”, utan att njuta och se det fina i tillvaron oavsett stort som smått.

Med ett förändrat tanke- och förhållningssätt kan man därefter göra aktiva, medvetna val för Ditt eget välmående kring vad man själv värdesätter, där man på köpet njuter desto mer av stunden. Val som Du mår bra av i lagom mängder, där guldkanten förhöjer livet utan att skapa ett svartvitt tänk.

För att citera två klienter som summerar det så fint.
"Den största lärdomen jag tar med mig nu är hälsa med guldkant, äta och dricka gott - inga problem, men inte alltid! Balansen. Det klingar i mina öron ibland när jag kan känna att jag ”fuskar”, men det gör jag ju inte - det är min guldkant på min tillvaro.”

”Jag har blivit mycket snällare mot mig själv. Det har hänt mycket psykiskt i tankevägar & vad jag värdesätter i livet. Vad som ger mig glädje! Precis som det vi ville skapa, glädje i träningen och kosten. Du har fått mig att inse livet på ett annat sätt mer än att stressa på jobbet, trycka in träningen 5-6 dagar i veckan, väga maten helt maniskt och sen hinna med vänner familj och hemmet.”


Så skapa Ditt sätt till ”Hälsa med guldkant” - då blir livet så mycket härligare!

Starka hälsningar,
Jenny Andersson

Kommentera gärna: